Feest van de Geest

2024

Van Hemelvaartsdag 9 mei tot en met Tweede Pinksterdag 20 mei 2024 is het in het hele land en ook op de Utrechtse Heuvelrug weer ‘Feest van de Geest’. Kerken en (lokale) kunstenaars werken dan samen om met beeldende kunst en de inspiratie die daarvan uitgaat op weg te gaan naar Pinksteren. Veel kerken doen daaraan mee, ook de Parklaankerk, sinds jaar en dag. Wij werken dit jaar weer samen met de Driebergse kunstenaar Roel Berg. Welk werk hij in de kerk zal exposeren is nog een verrassing, maar zijn bezieling haalt hij uit het jaarthema ‘Troost.’

Vijf middagen is de Parklaankerk open voor iedereen die hiervoor belangstelling heeft. Er is altijd thee en koffie en er is steeds een gastheer of -vrouw, en soms loopt de kunstenaar ook rond in de kerk. De kerk is – behalve tijdens de vaste vieringen en andere activiteiten – extra geopend op donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zaterdag 11 mei, zaterdag 18 mei, zondag 19 mei (1e Pinksterdag) en maandag 20 mei (2de Pinksterdag), telkens van 13.00 tot 17.00 uur. Welkom in de Parklaankerk!

Informatie over de kunstenaar: www.roelbergkunst.nl .

Meer informatie: het Feest van de Geest.

2022

Het tweejaarlijkse Feest van de Geest op de Utrechtse Heuvelrug deed ook de Parklaankerk weer aan.

Het Feest van de Geest is een ontmoeting tussen Beeldende Kunst, Pinksteren en Architectuur van Kerkgebouwen. Dit jaar is het thema: In Vuur en Vlam. De Driebergse kunstenaar Roel Berg zal werk exposeren in de Parklaankerk. Verschillende kerken in Driebergen, Doorn, Leersum, Amerongen, Maarn, Maarsbergen, Veenendaal en Woudenberg doen mee. Als u van de ene naar de andere kerk fietst/rijdt, krijgt u veel moois te zien!

Op de volgende dagen zijn de kerken geopend: donderdag 26 mei, zaterdag 28 mei, zondag 29 mei, zaterdag 4 juni, zondag 5 juni en maandag 6 juni. Alle dagen van 13.00 tot 17.00 uur.

Er is een gastheer of gastvrouw aanwezig en op 4 en 5 juni zal de kunstenaar er zelf ook zijn.

Voor meer informatie: feestvandegeest.nl/heu .

2020

Tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren wordt op de Utrechtse Heuvelrug om het jaar het Feest van de Geest gehouden. Dan exposeren lokale kunstenaars in lokale kerken een werk waartoe de kerk, het gebouw en/of de geloofsgemeenschap hen heeft geïnspireerd. De Driebergse kunstenaar Roel Berg heeft in 2020 voor de Parklaankerk gekozen zijn installatie was tussen 21 en 31 mei 2020 in de Parklaankerk te zien. Op de Open Ruimte in de Parklaankerk, zondag 24 mei 2020 ging Roel Berg over zijn kunstwerk in gesprek met de bezoekers. Benieuwd naar de kunstenaar en zijn werk? Kijk op www.roelbergkunst.nl.

2018

De Driebergse kunstenares Digna Weiss voelt zich aangetrokken tot de ruimtelijke sfeer van de kerk en tot de mensen die er geloof en ongeloof beleven. Daarnaast bezoekt ze regelmatig het Filmhuis. Ze liet zich uitdagen tot het maken van een schilderij speciaal voor de Parklaankerk ter gelegenheid van het Feest van de Geest.

2016

Ook in 2016 deed de Parklaankerk weer mee aan het Feest van de Geest; ontmoeting tussen beeldende kunst, Hemelvaart & Pinksteren en de architectuur van kerkgebouwen.

Tijdens het Feest van de Geest, dat in periode van Hemelvaartsdag tot Pinksteren in tal van kerken op de Utrechtse Heuvelrug wordt gevierd, is er ruimte voor beeldende kunst in de kerk. In de Parklaankerk was werk van de Driebergse kunstenaar Guus Swuste te bezichtigen.

De twee schilderijen zijn onderdeel van een project waar Swuste al langer mee bezig is en dat 'Nolandscape' heet. De twee werken heten 'Naamloos'. Swuste daarover: "Naamloos wil voor mij zeggen, dat het beeld geen identiteit heeft die op plaats en tijd terug te herleiden valt en dat het geen richting heeft. Het gaat in mijn werk niet over het landschap, hoewel ik het wel als uitgangspunt gebruik. Het wil gaan om iets waar ik geen woorden voor heb. Ik werd in het landschap overvallen door iets wat ik plotseling zag in het voorbijgaan. Ik realiseerde me dat het niet voor niets een onuitwisbare indruk op me maakte."

2014

In 2014 was de Parklaankerk een van de achttien kerken op de Utrechtse Heuvelrug die deelnam aan het Feest van de Geest; ontmoeting tussen beeldende kunst, Hemelvaart & Pinksteren en de architectuur van kerkgebouwen.

Kunstenaars exposeren in de periode tussen Hemelvaart en Pinksteren nieuw gemaakte kunst geïnspireerd door de architectuur van kerkgebouwen en het pinksterfeest. De deelnemende kerken stellen zich gezamenlijk open waardoor het voor belangstellende mogelijk is op een middag verschillende locaties te bezoeken.

Hannelieke van de Beek creeërde prachtige werken die we zo bewonderden dat we met haar zijn overeengekomen dat deze nog twee maanden in de kerk blijven hangen. Hannelieke verhuurt haar werk omdat kunst kopen niet voor iedereen mogelijk is.

Parklaankerk | Parklaan 7 | 3972JX  Driebergen-Rijsenburg | info@parklaankerk.nl